Monday 30 July 2012

Rezeki 9 Ramadhan: Nasi Minyak Hujan Panas dan Puding Koktel



Alhamdulillah, hari ni masuk hari ke-10 kita berpuasa. Ada yang berat dah turun berkilo-kilo ke? Saya tak timbang pun lagi. Semalam berbuka puasa menu special untuk kami sekeluarga. Saya cakap special sebab husband saya memasak! Dia buat puding koktel dan saya masak nasi minyak hujan panas dengan ayam masak merah dan salad with thousand island. Bukan senang nak rasa air tangan suami memasak kan. Walaupun hanya masak puding, kecoh jugak la kat dapur tu..hehehe. Dia kata saya kacau dia, last2 saya keluar dapur pergi tengok melodi.

Nasi minyak hujan panas dan puding koktel ni memang biasa saya masak, pernah buat untuk birthday party Ammar dan Adam tahun lepas (boleh baca sini). Masak dalam lebih kurang untuk 30-40 orang makan.  Resepi Nasi minyak hujan panas klik sini dan resepi puding koktel kat sini. Insya Allah, raya nanti kalau ada rezeki saya masak untuk tetamu yang datang beraya.



 Ni puding koktel air tangan en. suami. Bila buat ikut resepi ni, dapat 3 bekas, bila banyak jadi rezeki jiran-jiran nampaknya. Bekas paling kecik (kanan) tu untuk jiran selang sebuah rumah sepasang suami isteri (jiran sebelah tak de orang). Bekas yang tengah tu untuk keluarga jiran belakang rumah dan yang paling besar of course la untuk kitorang hehehe.. Malam tadi jugak habis satu bekas besar tu kitorang dok ulang-ulang makan.



Tips puding koktel:
Sedap di makan sejuk, jadi sediakan awal untuk disimpan dalam fridge. Kalau nak buat buka puasa ni, boleh juga sediakan malam. Sejuk je masuk dalam tekak tambah-tambah bulan puasa ni kan.







 nyum nyum super yummylicios.. sila lap dan lap lagi air liur kat tepi bibir tu ye hehe..






Thank you for reading this blog!






2 comments:

Unknown said...

murah rezeki u husna bila bersedekah pd jiran2.. :)

Husna said...

Ameen, hendak2 begitulah..