Monday 23 July 2012

Resepi Fettuccine Creamy Carbonara


 
Salam Ramadhan semua,
Alhamdulillah, sudah masuk hari ketiga kita berpuasa. Semalam baru saya berkesempatan memasak untuk berbuka. Menu fettuccine creamy carbonara as requested by encik suami. Walaupun banyak resepi ni boleh google je, tp saya nak share jugak kat sini. Saya belajar buat ni dulu pun kat internet, tp dah tak jumpe link tu, tp saya olah banyak ikut selera tekak saya. Dalam resepi tu tak ada sukatan and banyak bahan yang saya tambah-tambah sendiri. Saya pun tak reti  nak bagi sukatan so korang agak2 la berapa orang nak makan. Actually boleh je guna Prego tu je kan, tapi saya nak rasa lain sket plus Prego alone tak sedap sangat kot. Resepi asal hanya guna fresh cream and mushroom base, tapi saya combine fresh cream, mushroom base dengan Prego.  So dapat la kuah banyak sket. Saya pernah masak untuk open house rumah saya dulu untuk 30-40 orang makan. So… cekidaut..

Bahan-bahan A
-          Butter
-          Chopped onion dan garlic
-          Shitake mushroom

Bahan –bahan B
-          Chopped onion and garlic
-          Daun parsley
-          Coarse black pepper
-          1 kotak kecil Fresh cream
-          1 tin kecil Prego Mushroom Carbonara
-          White grape juice
-          Ayam
-          Mushroom dalam tin (ayam brand)
-          Green peas
-          Broccoli
-          Parmesan Cheese

Bahan-bahan C
-          Fettuccine or spaghetti biasa pun boleh
-          Air untuk merebus
-          Sedikit minyak masak
 
Cairkan butter dan tumis bawang sehingga layu Masukkan shitake mushroom dan tumis hingga layu dan keluar air mushroom tu. Ini adalah base untuk carbonara kita. Put aside.
 Ni adalah rupa base mushroom untuk carbonara


Di dalam periuk yang lain, tumis bawang dan daun parsley. Daun pasrley ni wajib ada kalau buat carbonara ni, kalau xde tak sedap. Masukkan coarse black pepper, jgn yang blend tu ye..Then masukkan ayam. Terpulang pada selera masing2 nak masukkan ape, seafood ke, tapi jarang buat carbonara dengan daging..and no crab stick please! Nanti spoil the taste.

Lepas ayam masak, masukkan base cendawan yang kita sediakan tadi. Kalau mat saleh diorang guna bacon so kita ganti cendawan sebagai base. Then boleh masukkan fresh cream dan white grape juice. White grape juice ni nak ganti white wine..so dengan letak grape juice ni, kite kurang guna gula sebab rase jus tu dah manis..and grape tu sendiri bagi kick kat flavour.. So bolehla tambah lagi black pepper tu sebab nak lawan rasa dull cream tu. Then masukkanlah segala bahan-bahan yang lain tu, green peas, mushroom tin, broccoli. Saya suka masukkan sayuran warna hijau sahaja. Resepi asal sampai sini shj, so kena adjust rasa dengan play around dengan black pepper (pedas), white grape juice (manis), dan cheese (masin).

Tapi saya tambah Prego Mushroom Carbonara. So yang ni optional la untuk korang, mana la tau tak jumpe nak beli prego, tapi jumpe pulak fresh cream kat supermarket. Owh..99 Speedmart tempat saya tak ada jual fresh cream ye..

kuah yang sedap akan rase lemak,pekat,pedas yg tak seberape, cheesy and ade sweet after taste.....lastly letak finely chopped parsley...done



Untuk rebus fettuccine/spaghetti, masukkan air dan sedikit minyak masak supaya tak melekat. Bila dah masak, toskan dan siram bawah air paip yang mengalir.



Tips dan pesanan khidmat masyarakat saya:


-          Bila makan carbonara ni, kitorg suka makan dengan fettuccine, kalau dengan spaghetti kureng sket. Mungkin sbb nak lawan rasa cream yang tebal tu, so kena makan dengan pasta yang jenis tebal macam fettucine tu. Kalau dengan spaghetti kitorg rasa macam tak balance in term of flavour. Kitorg rasa la..tapi ikut suka korang la nak makan dengan ape pun kan. Janji ditepati sedap kena dengan selera tekak korang.


-          amat lah tidak disarankan untuk aktiviti makan tambah menambah..sebab kuah carbonara ni pekat and creamy...so kalau nak makan banyak pun, ambik one medium portion...then after few hours ambik lagik satu portion...jangan makan banyak one go...trust me..hehhehe

plating masa sahur tadi, semalam berbuka mana sempat nak snap gambar kan.. melayan suami dan anak2 makan..sambil2 je suap makan kat diri sendiri.


 Sila lap air liur tu..





Selamat berpuasa dan menjalankan ibadah-ibadah lain di bulan Ramadhan ini.



Thank you for reading this blog!



8 comments:

~::Chenta::~ said...

Sangat Menarik!!!

Thansk for sharing
dah macam M'Chef dah siap ada tips gitu!!

iya said...

wahhh menarik ni...nk try laaa nnt.thankyouuu :)

Husna said...

chenta and gebot...
most welcome..my pleasure..
cuba la nnti and share kat blog ok..

MyKhalish Journey said...

our favaret jgk nih... tp just tuang yg dr tin. kena try beli shitake gak nih. ;)

Husna said...

@MyKhalish..
sila try ye..you'll love it hehe

Unknown said...

Assalam husna.. Tang bila nak air yang kite tumis mushroom tadi tu guna ke x?

Oo btw, salam ukhuwah dr saya.. Jemput dtg rumah saya www.themagicgarden.blogspot.com .. :)

Husna said...

W'slm..
Salam ukhuwwah...
Hehe..msti xbaca betul2..ada saya tulis..lps tumis bwg, parsley semua tu masukkan ayam..lps ayam masak..leh masukkan tumisan mushroom tu..

Insya Allah..tq dtg rumah kita ni..

min said...

salam....

nak guna cheese apa ye, sebab baca baca dlam list bahan takde letak nak guna cheese apa...

nampak nyummm nyummm