Thursday 5 September 2013

RESEPI: CHEESE CAKE (Cream Cracker layered with Cream Cheese)

 
Salam semua.
Hari ni saya nak kongsikan satu resepi yang sangat mudah dan sangat sedap. Sebab saya sangat mesmerized dengan rasa kek ni dan husband dan anak-anak pun suka, so saya buat satu entry mengenai kek ini.
 
Cara nak buat kek ni tak lah sesusah mana, dan bahan-bahan pun sangat simple. Tak perlukan oven ataupun pengukus. Dah siap nanti simpan dalam fridge saje. Actually, resepi ni inspired by @cikepal dan kawan saya @sato_oreo. Resepi boleh dapat kat blog diorang jugak tapi resepi kat bawah ni dari air tangan saya.
 
Bahan utamanya ialah: biskut cream cracker, cream cheese (saya pakai Philadelphia), susu pekat, dan susu cair. Bahan2 lain adalah sebagai sampingan dan perasa bagi kek ni. Saya guna serbuk milo, chocolate oatmeal dan nestum. Kalau anda kreatif, boleh letak kacang, caramel, kismis etc etc. Tapi saya guna barang2 kat atas tu sahaja. Bagi saya, once dah tahu principle atau basic, the rest is up to you. Tekak masing2 yang nak makan kan….
 


Mula-mula, campurkan cream cheese (1 blok tu) dengan susu pekat menggunakan mixer. Saya guna susu pekat tu tak sampai separuh tin pun dah ok rasa dia. So, saya suggest masuk kan susu pekat tu sedikit demi sedikit then rasa. Kalau tak ok, tambah susu lagi tapi jangan manis sangat. Kena balance kan rasa susu dengan cheese tu. Kalau banyak susu, nanti rasa cheese tu tenggelam…rasa manis susu je tak sedap plk kan..  Saya agak2 dalam suku daripada tin tu la. Ok, siap bahagian yang ni.
 


Ambil satu bekas, tuang sedikit susu segar. Tak ada susu segar, susu lain pun tak apa, susu full cream ke, tak pun bancuh susu tepung anak pun boleh. Susu ni tujuan nya untuk rendam biskut, so susu apa guna pun tak jadi masalah. Rendam jangan lama sangat. Sekejap je, cukup sekadar biskut tu basah.
 


Susun biskut yang telah direndam tadi dalam bekas atau loyang. Kena la patah kan biskut nak bagi penuh satu bekas tu.
 


Lepas dah susun biskut, kita sapukan campuran cream cheese yang kita sediakan awal2 tadi ke atas biskut. Ratakan dan sapuan tu nipis je.
 
 


Dah siap ratakan cream cheese, saya taburkan nestum, choc oatmeal dan juga serbuk milo. Part ni yang saya kata ikut selera masing-masing nak letak apa. So dah siap satu layer, kita buat layer kedua dengan susun biskut lagi. Ulang balik step tadi sampaila cream cheese tadi habis. Saya dapat dalam 5 layer kot. Dan bahagian atas sekali saya letak cream cheese tebal sikit. Simpan dalam fridge, bila dah sejuk boleh potong dan makan. Bila potong tu, macam potong kek sebab biskut tu dah lembut.
 
 
Nak tengok hasilnya?
 
Taraaaaaaa
-
-
--
-



Sangat sedap! Macam tak percaya, dari biskut boleh turn out jadi kek macam ni. Untuk sesiapa yang takde oven mcm saya ni, kita still boleh buat kek ok hehehe…  Terima kasih la kepada orang cipta resepi ni. Cuba la.. week end mesti ada lagi tetamu yang nak datang beraya kan. Selamat mencuba!
 
 
 
Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin dari kami sekeluarga
 
Post gambar kat Instagram, cikepal pun komen hehehe…(saje nak tunjuk lalalala..)

 
 
Thank you for reading this blog!


 

No comments: