Sunday 13 November 2011

Resepi Kuah Durian

Pulut durian

Hari Jumaat lepas my MIL bagi 2 biji durian. Tapi disebabkan kat rumah ni ramai hantu durian @ Opet hehehe..2 biji durian memang tak cukup la kan..so saya buat kuah durian yang boleh di makan dengan pulut atau roti. Entry ni saje nak bg korang terliur hehehe..jahat tak..






10 ulas durian
2 cawan santan
2 kiub gula Melaka (kiub sebesar kiub ais, so korang agak2 la ye byk mana)
2 helai daun pandan disimpul
secubit garam
 
Masuk je semua bahan dalam periuk dan kacau atas api yang perlahan sampai kuah pekat. Dah siap. Senang sangat.





Saya first time buat ni.. Pulut tu saya beli je sebab teringin, nak masak sendiri rasa tak berbaloi pulak sebab bukan nk makan banyak sangat pulut ni kan..so beli roti gardenia. Semua orang ulang alik dekat 10 kali makan roti cicah kuah durian ni..yang kelakar roti tak cukup malam tadi, pukul 11.30pm husband saya keluar pergi beli roti sbb Ammar dan Adam nak makan lagi. Husband saya cakap ni semua salah mama sebab masak sedap sangat …hehehe..



Selamat mencuba..


Thank you for reading this blog!





3 comments:

dalila said...

suami dela mmg suka durian.. masak la apa pun...semua sumbat..hhe

Husna said...

sama la kita..
budak2 ni pon hantu durian..
skrg musim durian kt rumah my MIL

Cho Zila said...

akak hantu doyan.. memamng tak kira masakperpun mesti akak suka...