Tuesday 25 September 2012

DOSA POPULAR DI HARI RAYA


Tamat sudah sebulan kita berhari raya kan. So, sudah muhasabah diri dengan ape yang berlaku di Universiti  Ramadhan dan Konvokesyen Syawal?  Di bulan Ramadhan kita semua sibuk kumpul pahala selain ibadah khusus, ada yang rajin dengan ibadah-ibadah sunat..Alhamdulillah.. 

Tapi selepas beramal soleh di bulan Ramadhan, ada yang sedar atau tanpa sedar melakukan kesilapan. Saya sempat menonton rancangan Assalamualaikum di TV Al Hijrah beberapa hari sebelum raya membincangkan topic ini, saya pun cari lagi maklumat di internet dan saya tertarik untuk menulis di sini.

 
 
 
 

1.      BERSALAMAN DAN BERSENTUHAN

Bila hari raya biasanya kita bermaafan tetapi bila bermaafan bukan dengan semua orang kita boleh bersalaman. Masa kecik-kecik dulu ye kita diajar dan disuruh bersalaman dengan semua orang; sepupu, jiran, kawan-kawan sebagai tanda hormat. Tetapi bila kita dah besar dan faham ajaran Islam kita kena tahu dengan siapa boleh dan tidak boleh.

Ada tips dari Ustaz kat TV Al Hijrah tu cakap kalau ada orang yang bukan mahram hulurkan tangan nak salam. Kita tak boleh memalukan orang tu tapi ada cara berhemah yang boleh kita buat. Antara yang saya ingat ialah  meletakkan tangan di belakang sambil tunduk menghormati orang tersebut (sambil senyum), atau letak tangan di dada dan tunduk kepala sedikit dan kata 'maaf; atau pun cakap yang kita sedang berwudhu’.
 
 
Jom cekidaut rajah yang saya petik dari fanpage Ustaz Don. Ada dua, untuk lelaki dan untuk perempuan. Sila study dan fahamkan dan AMALKAN. Saya ingat semua orang dah tahu perkara ni, tapi bila ramai yang komen kat fb Ustaz Don yang ckp selama ini diorang main salam je..Oh My Allah!!
 
 
 
 
 
 

2.      AURAT SESAMA IPAR

Aurat sesama ipar juga mesti dijaga. Tak boleh bersalaman, sama la juga tak boleh dedahkan aurat ketika di dalam rumah. Ramai yang tak ambil kisah perkara ni. Seperti adik ipar perempuan tidak menutup aurat di rumah sedangkan abang iparnya berada di rumah. Termasuk juga, tidur secara terbuka di ruang tamu tanpa menutup aurat, sehingga membolehkan abang ipar atau adik ipar lelaki melihat aurat yang terdedah. Mungkin sebab rimas dan panas kot nak bertudung sepanjang masa di dalam rumah tapi kita tetap wajib jaga aurat kita.

 
 
 

3.      TIDAK MENGHORMATI TETAMU/KURANG MENGUNJUNGI

 

Tetamu yang bertandang ke rumah mestilah dialu-alukan kedatangan mereka. Selain memastikan rumah dalam keadaan yang bersih, anak-anak mestilah diajar keluar bersalaman dan berjumpa dengan tetamu, bukan dibiarkan menonton tv dan berkurung di dalam bilik.

 

 
 
4.      MENINGGALKAN SOLAT

Meninggalkan solat kerana sibuk berhari raya. Tambahan pula yang perempuan tu  make up ala artis, tudung lilit-lilit..sayang pulak nak tanggalkan ye. Sungguh malang!
 
 
 
5.      PAKAIAN

Memakai pakaian yang mendedah aurat. Semua bijak menilai kan apa itu aurat dan pakaian yang mendedah aurat. Jangan sampai tabarruj (berlebihan dalam menghias diri, kerana mampu mengundang fitnah dan umpat kata orang selain menambah riak dalam jiwa)

 
 

6.      MENONTON RANCANGAN YANG TIDAK BERFAEDAH
 

Buang masa dan buat penat je sibuk kejar lailatulqadar bila time raya sibuk tengok rancangan yang merosakkan iman dan akhlak. Banyak sangat hiburan yang melalaikan. So pilih dan tapislah.

 
 
 
 

7.      PEMBAZIRAN

Biasanya di musim perayaan memang banyak sangat makanan. Bersederhanalah..selain membazir itu adalah amalan syaitan, kesihatan juga perlu di jaga.

 

Habis Ramadhan dan Syawal, apa patut kita buat? Teruskan amalan soleh yang kita buat dulu di bulan Ramadhan. Marilah berjemaah dengan saya untuk solat sunat malam. Semoga Ramadhan dan Aidilfitri tahun ini membawa sejuta rahmat dan menjadi platform untuk kita terus-terusan mendapat hidayah daripada Allah SWT.

  

Thank you for reading this blog!
 
 
 
 

No comments: