Sunday 23 October 2011

Educational Investment + Saham Akhirat

Apakah persediaan anda untuk pre-school anak-anak anda bagi ibu bapa yang mempunyai anak berusia 4-6 tahun? So far, adakah pre-school pilihan anda tu menepati sasaran yang yang dijanjikan contohnya anak-anak ni mendapat pendidikan selari dengan peningkatan umurnya? Banyak pilihan pre-school atau kindy untuk ibu bapa memilih yang ada basic Montessori, Chinese, English and Islamic (Q-Dees, Smart Reader..just to name a few) di pasaran tapi yang mana satu yang bagus? Mungkin ada yang pening kepala fikir sebab masing -masing mahukan yang terbaik untuk anak-anak termasuklah saya. Tapi saya tak ada lah sampai kindy hunting, hanya tengok2 apa yang ada di sekitar tempat tinggal di area Alam Damai dan BTHO dan memudahkan untuk pergi dan balik. As for myself, saya nak Ammar ada basic selain 3M, saya nak ada penekanan  Islamic dan English education sebagai persediaan untuk melangkah ke Tahun 1 nanti.

Salah satu pre-school yang ada berhampiran dengan rumah saya adalah Genius Aulad di Bandar Tun Hussein Onn (BTHO). Kurikulum yang ditawarkan menarik berasaskan Islamic Fun dan sesuai untuk kanak-kanak 4-6 tahun.



Genius Aulad was established in December 2000. The founder was Puan Zaliza Alias, who was an English Language lecturer for many years, is responsible for syllabus design, and implementation of corporate and academic training courses. She heads the Creative Department and is actively involved in writing and producing creative works.

Genius Aulad is an Islamic based Child Development Centre that provides pre-school Muslim children with a quality and reputable learning environment based on the principles of Islam. Structured on an English based curriculum, children are nurtured to view and understand Islamic teaching through creative and fun filled activities.

Learning Programme:
·        Islamic Fun works
·        Math and Mind
·        Theatre Tricks
·        Reader Readiness
·        English at Ease
·        Bijak Bahasa
·        Little Qari

Setiap bulan parents akan dapat laporan kemajuan anak-anak dan kita boleh monitor bahagian mana yang anak kita lemah dan bantu dia di rumah. Untuk bulan seterusnya kita boleh tengok sama ada anak kita dah boleh atasi kelemahan tersebut atau tidak. Kelas membaca yang mereka sediakan adalah menggunakan teknik ‘one-to-one’.

For more info visit their website at http://www.geniusaulad.com.my/home/


Dari segi yuran, bila saya bandingkan dengan yuran pengajian PhD saya, yuran pre-school Ammar untuk Genius Aulad untuk setahun lebih mahal. Itu belum termasuk day care Ammar (balik dari Genius Aulad) lagi.


Ok let’s do the maths:


As for my fees ialah RM 3670 untuk 2 semester.

As for Ammar:

Genius Aulad (9-11am)- 2 semester
Yuran tahunan: RM788
Yuran bulanan: RM238

Total: Rm788+ (RM238X12 bulan)= RM3644
(Belum masuk harga uniform, buku-buku, dan transportation)

Day Care Nursery Umi (11-6.30pm)
Yuran bulanan: RM 180
(yuran termasuk makan dan fardhu ain)

Total: RM180X12 bulan= RM 2160

Grand Total untuk pendidikan dan penjagaan Ammar untuk setahun:

RM 5804.00!!


Inilah pelaburan pendidikan untuk Ammar dan jumlah ini akan double up bila Adam masuk umur 4 tahun nanti. Tapi saya tidak ralat sangat sebab pelaburan ini juga termasuk pelaburan untuk ‘saham akhirat’ dengan ilmu-ilmu agama yang bakal Ammar belajar nanti, Insya Allah.


Apa pilihan yang kita buat, buat la pilihan yang terbaik. Jika tidak tahu pre-school yang mana, mungkin kita boleh tengok bakat, kecenderungan dan minat anak-anak anda. Perkembangan kanak-kanak tak semuanya sama tapi mereka tidak boleh dibandingkan antara satu sama lain. Sebab itulah teknik pembelajaran yang berbeza-beza dan berkesan diperlukan. Sebab itu jugalah wujudnya pelbagai pusat perkembangan kanak-kanak yang menawarkan pelbagai program untuk menarik bukan sahaja ibu bapa malah kanak-kanak itu sendiri.

“Children are not to be compared to one another. Each and every child’s brain and body development has been gifted in many unique ways by Allah s.w.t, so what’s the hustle and bustle? Just take your time and have heaps of fun”-
Puan Zaliza Alias, Genius Aulad Founder.





This is Ammar’s new school. Genius Aulad Bandar Tun Hussein Onn is still under renovation. Will be fully operated January 2012.


Thank you for reading this blog!



4 comments:

duniaanita74.blogspot.com said...

mahalnya lah kan...tak mampu kak ita tu...

Husna said...

mahal kan..saya pon xdela mampu sangat sbb saya xkeje lg...

wan habibah said...

ada pon harga untuk GA.. tp belum nak hantar lg... hihi.. anak baru 2 tahun.. tp mmg dari dulu suka GA ni.. do visit my blog..

Husna said...

thank you @wan habibah for dropping by and read..

salam perkenalan