Wednesday 24 August 2011

Sudah Khatam Al-Quran pada 24 Ramadhan, Alhamdulillah...


Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT, pagi tadi saya dah tamat dan telah khatam Al-Quran. Saya start baca pada 1 Ramadhan sampailah 24 Ramadhan. Sebenarnya, target nak khatam 27 Ramadhan, mana la tau kan, aim tinggi-tinggi nanti tak tercapai pulak. Tapi Alhamdulillah..semua dengan kuasa Allah. Masa baca doa khatam Al-Quran tadi, tersedu-sedan dan teresak juga saya menangis. Masya Allah, perasaan tu sukar nak digambarkan…hati tenang sangat dan mendamaikan.



Dah bertahun-tahun jugak sebenarnya tak khatam masa bulan puasa. Sejak kawen ni, kalo tak bersalin, ada baby kecik..memang payah nak habiskan. Sekarang anak-anak dah besar, Ammar 4 tahun dan adik 2 tahun. Bila saya nak solat terawikh, dah pesan awal masa malam nak puasa tu lagi, mama nak sembahyang banyaaaak, lepas tu nak baca Quran. Bila malam-malam seterusnya, diorag dah paham… diorang akan cakap, mama nak solat banyak kan..lapan kan. Sekali sekala tu ada juga nak itu ini, bergaduh dan menangis sampai saya kena stop sekejap. Yang penting diorang tak kacau mama solat dan tak berebut Al-Quran macam tahun-tahun lepas.



So, pesanan khidmat masyarakat saya..Jom Baca Al-Quran..pahala berganda setiap huruf yang kita sebut. Masya Allah..rebutla peluang yang ada ini. Masih bersisa lagi 5 hari untuk kita mengerjakan ibadat puasa, masih sempat lagi untuk sesiapa yang tak start baca pon lagi. Rasa sayu Ramadhan dah sampai dipenghujungnya. Indahnyaaaaaaa dan bermakna Ramadhan tahun ini untuk saya. Moga Allah makbulkan doa-doa saya. Ameen.



Thank you for reading this blog!



7 comments:

Norliza Nordin said...

Wahhh.. tahniah! alhamdulillah.. sy pn ade niat nk khatam dlm bln ramadhan ni.. tp xkesampaian lg.. br juzu' 4.. hukhuk..

Husna said...

tq norliza...
xpe..yg penting dlm kesibukan Ramadhan kita tak lupa baca quran..
nnti lepas raya terus kan baca quran ye..insya Allah..habes jgk nnti tu..

Norliza Nordin said...

yurp.. Insya Allah.. niat akan tetap diteruskn.. ^_^

Dinar said...

Alhamdulillah. Tahniah. kita ni baru juz 28. slow la.. Moga Allah mengizinkan utk khatam sebelum ramadhan berakhir..

Husna said...

Dinar,
Insya Allah..sempat tu..
juzuk 29-30 tu surah pendek2 dan familiar..so lancar je baca nanti..
saya amik masa xsampai 1 jam pagi td abeskan juzuk 29-30.. Alhamdulillah...

Asyraf Azizan said...

wah bestnye dah khatam. sy ketinggalan di juz 22 lagi.huhu

Husna said...

Alhamdulillah..
xpe asyraf..
terus kan membaca..
sempat lagi kalo nk khatam Ramadhan ni...kalo xsempat juga, sambung lepas raya nnti ok..
janji tau...