Friday 21 December 2012

Jalan Shortcut dari Pajam ke Nilai 3 dan Bukit Mahkota/ PLUS Highway


Sejak tinggal di Pajam ni, kitorang selalu explore jalan2 yang mungkin memudahkan kitorang nak ke mana-mana. Masa mula2 pindah sini, ada rasa tak berkepentingan pun nak pegi Nilai 3 sebab Nilai 3 tu kan terkenal dengan tempat shopping barang kawen, langsir dan sewaktu dgnnya. Tapi sekarang Nilai 3 tu adalah salah satu tempat penting sebab ada pasar basah/segar.  Sejak duduk sini saya rasa susah sket nak beli barang untuk masak maksud saya lebih kepada ikan, ayam, santan segar, udang, sotong etc. Dalam PCH ni adalah 99 Speedmart yang jual ayam frozen, kalau sayur pulak limited. Satu lagi ada kedai runcit India which saya was2 la kan kalau nak beli ayam kat situ. Saya tanya org kedai tu amik barang mana, dia jawab Nilai 3. Jiran belakang rumah saya ni pun cakap pasar kat Nilai 3 segar sket compared to pasar kat Taman Semarak Nilai tu. Lagipun kat situ tak ramai penjual melayu. 


Kalau dari Pajam nak ke Nilai, kena lalu Batang Benar dan laluan kat situ selalunya banyak kereta sebab ada kilang-kilang kat tepi jalan and  lori keluar masuk. Tapi PAPAGO works well on this matter…so carilah the shortest way… Biasa kalau nak pegi Nilai amik masa 15-20 minit tapi PAPAGO tunjuk jalan 5 minit dah sampai. Memang pantas sungguh….tapi jalan kecik sikit. So ini berguna untuk sape2 yang dari Pajam nak ke Nilai 3 boleh guna jln ini..insya Allah tak stress hehehe…
dari Pajam,  masuk simpang kanan ke Kg Batang Benar. Kat depan tu ada gerai ayam kg/masak lomak yang sedap orang cakap tapi kitorg tak try lg..
Lepas masjid dan sekolah Batang Benar, ada satu simpang kecik je, belok kiri ok.


 Jalan sempit so tak boleh berselisih dengan kereta lain.
Ini dah masuk kawasan kilang/Nilai Inland Port. Ada had ketinggian..mind you.
Keluar je dari kawasan kilang tu, belok kanan then ada trafik light ke kiri dah sampai Nilai 3. Ni suasana kat pasar. Nak santan segar, ayam, daging, udang, sotong, semua la kat sini. Datang pagi2 lagi ok, pukul 5am dah start buka.
saya beli ayam kat makcik ni..sebab saya segan nak beli kat orang lelaki hehehe..boleh camtu plk kan..sebab pegi sorang2 kan..sempat sembang dgn makcik tu, dia ckp rumah dia kat Dengkil tengah banjir (9/11/12). Semua pindah duduk kat dewan, yang paling sedih dia cakap habis kolam ikan dia..dalam RM20 ribu jugak la dia setup kolam tu dulu.. saya dok fikir, bagus jugak beli ayam kat dia..sekurang2nya boleh bantu kan..


So dah beli barang jom la balik. Nampak tak arrow ke kiri untuk ke Bukit Mahkota? So sape2 yang nak ke Bukit Mahkota atau ke Bangi ikut jalan lama boleh lalu sini. Kitorang selalu access jalan ni untuk masuk PLUS highway untuk ke KL. Jimat sikit ikut sini, lagipun nak ke tol Nilai jauh sikit. Nak ke Bangi pun ok ikut jalan lama tapi jalan sempit sikit sebab still ada construction jalan. Lagipun pekan Bangi lama tu pun memang sempit kan, siap lalu bawah jalan keretapi lagi.
Nak balik Pajam jangan lupa simpang ke Nilai Inland Port ni, then lalu jalan tadi dan terus sampai Kg. Batang Benar. Kalau ikut peta, Nilai 3 ni sebelah Batang Benar/Pajam je. Dekat dan senang kan. So dah ada sebab kenapa nak ke Nilai 3 setiap hari?..Ye..pandai semua…kita ke pasar basah ok. Saya selalu sumpah seranah kat PAPAGO sebab tunjuk shortest way yang ntah hape hape..tapi yg ni saya suka hehehe….
Thank you for reading this blog!





2 comments:

Nisah Idham said...

akhirnya PAPAGO telah membuat Puannya tersenyum gumbira hehehe. Tahniah PAPAGO!!! hikhik, komen sudah lari dr cerita asal.. Thanks kak Husna, next year nisah try jalan shortcut tu ye....

Hanis said...

thanks.. esok nak cuba..